In Nederland vindt er ieder jaar voor €450 miljoen aan fraude plaats, op het gebied van autoverzekeringen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). Het blijkt bovendien dat van alle fraudezaken op het gebied van verzekeringen, de helft te maken heeft met autoverzekeringen. Over het algemeen gaat het om auto-ongelukken die consumenten in scène zetten, of valse claims met betrekking tot schades. In totaal worden alle verzekeraars jaarlijks voor ongeveer 900 miljoen euro getild, een bedrag dat de overige consumenten op dienen te brengen.
Consument betaalt de rekening
De verzekeraars dienen de fraudebedragen door te berekenen aan de rest van hun klanten, om er zelf financieel niet op achteruit te gaan. Dat betekent dat de consumenten die zich netjes aan de regels houden, de kosten betalen voor de overigen die meedoen aan de fraude. Volgens het CBV zou de autoverzekering jaarlijks €150 goedkoper uitvallen, als er geen sprake meer zou zijn van fraude. Het is wat dat betreft de moeite waard om consumenten er op te wijzen dat ze de overige klanten van de verzekeraars flink op kosten jaren, met hun frauduleuze gedrag.
Aanpak van fraudeurs
Uiteraard zijn de verzekeraars hard aan het werk om de fraude zo goed mogelijk aan te pakken. Met name Allsecur is erg actief op het gebied van sociale media, om fraudeurs zoveel mogelijk tegen de lamp te laten lopen. Op het moment dat de verzekeraar ontdekt dat er sprake is van fraude wordt de verzekering direct opgezegd en zal er een aangifte bij de politie plaatsvinden. Dit alles maakt het voor de fraudeur een stuk lastiger om een nieuwe autoverzekering af te sluiten, zonder dat de premie een stuk hoger uit zal vallen dan voorheen.
Reacties