Extra korting op de autoverzekering maakt ons bereid privacy in te leveren

Door admin, 15-09-2014

Extra korting op de autoverzekering maakt ons bereid privacy in te leverenWe zijn in Nederland behoorlijk gehecht aan onze privacy, dat is althans wat bleek uit recente initiatieven van ING en de overheid. De overheid probeerde ons te laten wennen aan het idee van rekeningrijden, waarbij ons aantal kilometers op de weg tot de hoogte van de belasting zou leiden. ING gaf aan informatie over ons betalingsverkeer te willen verkopen, om kortingen op diverse producten mogelijk te kunnen maken. De beide initiatieven stuitten op veel weerstand vanuit de samenleving. Een plan om autoverzekeraars inzicht te geven in ons rijgedrag lijkt op minder weerstand te stuiten, zo blijkt uit onderzoek van Price Waterhouse Coopers (PWC).

Helft van Nederlanders wil privacy opgeven
Het bedrijf deed wereldwijd onderzoek naar de bereidheid om privacy op te geven, in ruil voor een eventuele korting op de verzekeringspremie. In Nederland blijkt ongeveer 50% bereid om een kastje in de auto te accepteren, indien daar een korting op de premie tegenover kan staan. Met name na de hevige reacties die er ontstonden na het bekendmaken van de plannen door ING is dit een opvallend hoog percentage.

Locatie en rijgedrag bijhouden
Een speciaal kastje in de auto maakt het voor de verzekeraars mogelijk om veel meer inzicht te krijgen in ons rijgedrag en in het aantal kilometers dat we rijden. Het wordt voor een verzekeraar mogelijk om informatie te verzamelen over waar we op een bepaald moment rijden, of in hoeverre we ons aan de snelheid hielden op de verschillende wegen. Het is tevens mogelijk om gebruik te maken van een app op een smartphone, wat de implementatie van een dergelijk systeem een stuk gemakkelijker maakt.

Risico op schade inschatten
De verzekeraars kunnen deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld het risico op schade in te schatten. Tot nu toe verzamelen de verzekeraars relatief weinig informatie, waardoor er op dat gebied nog veel te winnen valt. Het is bijvoorbeeld nog niet standaard om de premie per gereden kilometer te betalen, we doen dat nog altijd op basis van een gemiddeld aantal kilometers. Het kastje in de auto kan daarnaast helpen om gevaarlijk weggedrag te herkennen, of goed weggedrag juist te belonen met een korting op de premie. Op die manier kunnen personen die veilig rijden rekenen op een meer voordelige autoverzekering, terwijl brokkenmakers aan de andere kant wat meer betalen.

Jongeren meest positief
Van alle Nederlanders staan de jongeren het meest positief tegenover het initiatief. Zij lijken beter in staat om soepel om te gaan met hun privacy en zijn er onder andere via de sociale media aan gewend dat er veel over hen bekend is. Het lijkt erop dat deze groep minder bezwaar heeft tegen het delen van gegevens met de verzekeraar. Met name de eventuele korting op de premie trekt veel respondenten over de streep, zij zijn bereid om in ruil voor het financiële voordeel een deel van hun privacy op te geven.

Verhouding Nederland tot de rest van de wereld
50% van de Nederlanders lijkt een behoorlijk percentage, maar we zijn toch een stuk meer wantrouwend dan inwoners van een aantal andere landen. In India en Zuid-Afrika is bijvoorbeeld, respectievelijk, 80% en 83% van de mensen bereid om privacy op te geven in ruil voor een korting op de premie. Ook in Engeland geven de verzekeraars jongeren nu al een korting indien zij de auto in de avonduren laten staan. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het ook de ouders gerust kan stemmen, waardoor de maatregel zowel voor de verzekeraars, de jongeren zelf als de ouders positief uit weet te werken.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.