Nederland wil een leidende rol wanneer het gaat om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Het kabinet wil het voorzitterschap van de Raad van de EU in de eerste helft van 2016 daarvoor gaan gebruiken. Minister Melanie Schultz van Haegen heeft een wetsvoorstel ingediend om een gunstig testklimaat te kunnen samenstellen en wees bovendien op het belang van internationale samenwerking.
Ontwikkeling van de zelfrijdende auto stimuleren
Nederland wil de zelfrijdende auto meer prominent op de Europese agenda zetten. Het ministerie heeft laten weten al meerdere jaren samen te werken met de industrie, de Europese Commissie en andere koplopers, om er samen voor te zorgen dat deze auto er zo snel mogelijk komt. De autofabrikanten houden rekening met de verkoop van zelfrijdende auto’s aan consumenten vanaf 2020, de overheid richt zich vooral op regelgeving en alles dat er nodig is om tot een veilige marktintroductie te kunnen komen.
Voordelen van een zelfrijdende auto
De zelfrijdende auto biedt een aantal grote voordelen, mits we daar op basis van de juiste wetgeving op grote schaal gebruik van kunnen gaan maken. De auto zal wat dat betreft alleen een succes worden indien we de wetgeving (op tijd) goed kunnen regelen. Voorlopig vinden er uitsluitend proeven plaats met zelfrijdende auto’s die maximaal 50 kilometer per uur mogen rijden, we zullen in de toekomst toe moeten naar specifieke wetgeving voor dit type voortuig. Gaan we vervolgens op grote schaal gebruik maken van de zelfrijdende auto? Dan zou dat tot een flinke reductie van files moeten leiden. Uit een onderzoek in Amerika blijkt dat het autobezit daar met 43% zou dalen.
Bovendien maakt de aanvullende zekerheid van een goed afgestemde zelfrijdende auto het mogelijk om verzekeringspremies omlaag te brengen en is het mogelijk een optimaal zuinig rijgedrag in de auto in de bouwen. Daardoor zal de CO2 uitstoot afnemen, nog los van de grotere mate van efficiëntie waar we voor kunnen zorgen. Tenslotte levert de zelfrijdende auto vooral een grote mate van gemak op, vooral wanneer Volvo erin slaagt om het systeem af te ronden dat zelf benzine kan bestellen als de tank bijna leeg is.
In Gelderland rijdt de eerste zelfrijdende auto overigens al op de openbare weg, er is daar een proef van start gegaan met een model dat van het station Ede-Wageningen naar Wageningen rijdt. Het gaat volgens de provincie om een wereldprimeur. De voertuigen maken gebruik van GPS, 3D-beelden en een radarsysteem, om met maximaal 50 kilometer per uur door het verkeer te bewegen.
Autofabrikanten en hun ontwikkeling
Uiteraard zijn er diverse traditionele autofabrikanten actief bezig met de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Een goed voorbeeld hiervan is Ford, dat merk wil de eerste zelfrijdende auto maken die ook daadwerkelijk betaalbaar is. Ford werkt met een team van 125 medewerkers aan de ontwikkeling hiervan. Het gaat om een auto die autonoom van a naar b kan rijden en de auto zelf kan parkeren. Ford vindt het vooral van belang dat er in 2020 een auto staat die de gewone man ook daadwerkelijk kan betalen.
Andere autofabrikanten kijken op dit moment onder andere goed naar bedrijven als Google en Apple. De technologiebedrijven lijken in het geheim te werken aan de ontwikkeling van een eigen elektrische auto. Volkswagen heeft aangegeven dat het snel kan gaan, wanneer technologiereuzen als deze ermee aan de slag gaan. Ook BMW heeft aangegeven de concurrentie niet te willen onderschatten. Aan de andere kant geven autofabrikanten aan dat de automarkt complex in elkaar zit, getuige de moeite die het Tesla heeft gekocht om een eigen plaats te veroveren.
De zelfrijdende auto in België
Nederland wil graag een leidende rol binnen de ontwikkeling van de zelfrijdende auto, maar ook in België zit men niet stil. Twee Vlaamse parlementsleden dienden er een resolutie in voor een proef met zelfrijdende auto’s op de openbare weg en kregen daarvoor een meerderheid. Dit past volgens hen in de doelstelling om in 20
Reacties