We maken in Nederland op grote schaal gebruik van auto’s die steeds zuiniger met brandstof omgaan. Het verschil ten opzichte van 1980 is enorm en we zijn in Nederland Europees koploper op dit gebied. Dat lijkt onder andere te danken aan de milieuzones die steden invoeren, net als het beleid van het kabinet om zuinige auto’s (zakelijk) fiscaal aantrekkelijk te maken.
Helft minder brandstof dan in 1980
Uit onderzoek van brancheorganisaties Bovag en RAI blijkt dat de vijf populairste benzineauto’s van afgelopen jaar slechts 4,5 liter brandstof nodig hebben voor 100 kilometer. Het brandstofverbruik van nieuwe auto’s in 2014 kwam daarmee terecht op een historisch laag niveau. Het niveau ligt 2x lager dan in 1980, toen we nog de dubbele hoeveelheid nodig hadden. Bovendien zijn auto’s nu zo’n 10 procent zwaarder, waardoor de winst eigenlijk nog groter is.
Nederland is Europees koploper
Dankzij de goede cijfers zijn we in Nederland voor het tweede jaar op rij Europees koploper wanneer het gaat om de verkoop van zuinige auto’s. Gemiddeld stoten nieuwe auto’s in Nederland zo’n 108 gram CO2 per kilometer uit. Dat is flink lager dan bijvoorbeeld in België (121 gram) en Duitsland (132 gram). Ook voor dieselauto’s en de hybride modellen geldt een historisch laag verbruik, een nieuwe dieselauto heeft gemiddeld genomen maar 3,5 liter nodig om 100 kilometer af te leggen. Wat dat betreft zorgen we er met de nieuwe auto’s voor dat we flink minder CO2 uitstoten, iets dat een gunstige invloed heeft op het milieu.
Milieuzones in Nederland
De goede cijfers komen enerzijds door de zuinige nieuwe modellen, al lijkt het aan de andere kant ook bij te dragen dat we milieuzones in steden gebruiken om oude brandstofvreters te weren. Utrecht hanteert sinds het begin van dit jaar een milieuzone om oude dieselvoertuigen te weten en bekeurt overtreders hiervan actief. Met name de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) is het daar niet mee eens en is een juridische procedure gestart. Die loopt nog steeds, waardoor het nog niet duidelijk is of dit bij kan blijven dragen aan de zuinige manier waarop we gemiddeld genomen rijden.
Reacties