Een premie voor de autoverzekering die afhankelijk is van het rijgedrag. In het buitenland zijn ze er al langer mee bekend, in Nederland is het een nieuw fenomeen. Des te netter het rijgedrag, des te lager de premie per maand uit zal vallen. In het buitenland spreekt men van ‘pay-how-you-drive’, binnen de landsgrenzen hebben we het voorlopig over ‘rijgedrag autoverzekeringen’.
Nette en jonge bestuurders
Volgens voorstanders van de ontwikkelingen zijn het vooral nette en jonge bestuurders die veel voordeel kunnen hebben bij de nieuwe polissen. Dankzij de premie op basis van het rijgedrag hebben zij de kans de kosten flink te drukken. Jonge automobilisten betalen over het algemeen een hoge premie vanwege het hoge risico op gevaarlijk rijgedrag. Dankzij de autoverzekering op basis van hun rijgedrag kunnen ze zelf aantonen dat ze niet tot de gevaarlijke doelgroep behoren.
Overige bestuurders hebben door middel van hun rijgedrag de mogelijkheid om de premie te drukken. Een relatief goedkope premie kan op die manier nog lager uitvallen, waardoor het mogelijk is om de auto op voordelige wijze te verzekeren. Voorlopig zijn Delta Lloyd, Reaal, Bovemij en Nationale-Nederlanden de eerste verzekeraars met een dergelijke autoverzekering. Ook Aegon, Goudse en ASR hebben aangegeven hier hard aan te werken. Fairverzekering en OHRA experimenteerde eerder ook al met mogelijkheden op dit gebied.
OBD-stekker in de auto
Bestuurders die gebruik willen maken van een autoverzekering op basis van het rijgedrag kunnen daarvoor een OBD-stekker in de auto plaatsen. OBD staat voor On Board Diagnostics, een systeem dat het rijgedrag meet. Het gaat om het hard optrekken en remmen, net als het te hard door een bocht gaan. Het systeem houdt verder de locatie en het brandstofverbruik bij, om een goed beeld te kunnen creëren van het rijgedrag. Te hard rijden hoeft overigens niet meteen tot een verminderde korting te leiden, het gaat meer om de combinatie van hard rijden in de avonduren en bijvoorbeeld het veelvuldig hard remmen.
Verschillende experts en analisten geven aan dat dit de autoverzekering van de toekomst kan worden, nu verzekeraars de mogelijkheid hebben mo na te gaan hoe iemand gebruik maakt van de auto. Uiteraard blijft de bonus-/maluskorting zoals die nu geldt gewoon beschikbaar, al zullen nette bestuurders daar op termijn meer voordeel van hebben dan zij die gevaarlijker rijden. Uiteindelijk zal er een meer individuele autoverzekering ontstaan, waarbij de mensen die meer schade rijden waarschijnlijk ook een hogere premie voor hun polis zullen gaan betalen.
Reacties