We zullen dit jaar minder autoschades declareren bij autoverzekeraars. Dat verwacht de Rabobank op basis van een analyse van de markt. Dat is natuurlijk goed nieuws voor consument, het is aan de andere kant een strop voor schadeherstelbedrijven die het toch al lastig hebben. De daling komt volgens de bank uit op 2 procent.
De auto is steeds minder een statussymbool, waardoor we met een schade minder snel naar de schadehersteller rijden. We laten lichte schades voor wat ze zijn, we claimen de kosten niet direct meer bij de verzekeraar. Daarnaast zijn wegen veiliger dan een aantal jaren geleden en hebben auto’s meer hulpsystemen die ons helpen aanrijdingen te voorkomen.
Volgens de Rabobank heeft dit grote invloed op de branche voor schadeherstelbedrijven. De bank raadt hen aan zich te specialisten in bepaalde type schades of meer samenwerking te zoeken met dealerbedrijven. Op die manier kunnen zij ook de komende tijd het hoofd boven water houden. Zelfstandige schadeherstelbedrijven die zich onvoldoende specialiseren kunnen het de komende jaren volgens de bank knap lastig krijgen.
Meest voorkomende autoschades
Ondanks de veiligheidssystemen en meer veilige situatie op de weg vinden er natuurlijk nog wel degelijk ongevallen plaats. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat we vooral zelf verantwoordelijk zijn voor de schades die we rijden. In 90% van de gevallen wordt een zwaar ongeval veroorzaakt door vermoeidheid of afleiding. Uiteraard kan die afleiding uit verschillende gebeurtenissen bestaan, in veel gevallen is er een mobiele telefoon in het spel. Daarnaast proberen we zaken in te tikken op een touchscreen in de auto of proberen we iets te pakken waar we net niet bij kunnen. Met name wanneer we verdrietig, boos of geagiteerd zijn leidt dit sneller tot schade.
Aan de andere kant blijkt uit datzelfde Amerikaanse onderzoek dat het bijvoorbeeld helemaal niet zo gevaarlijk is om make-up op te doen in de auto, dit leidde nauwelijks tot meer ongevallen. Daarnaast blijkt het niet zo gevaarlijk te zijn met kinderen op de achterbank te praten. We zien dat vaak als een reden voor ongevallen, in de praktijk bleek het risico op een ongeval daardoor juist af te nemen. Autofabrikanten zullen er samen met de overheid alles aan blijven doen om het aantal ongelukken terug te dringen, het is aan de schadeherstelbedrijven voor auto’s om daar op de juiste wijze op in te spelen.
Reacties