Uit onderzoek van verzekeringssite.nl is gebleken dat een groot deel van de polissen voor autoverzekeringen onbegrijpelijk is voor veel Nederlanders. Het gaat in totaal om ongeveer 75% van de polissen, wat betekent dat Nederlanders slechts in 1 op de 4 gevallen goed weten wat er in de polisvoorwaarden staat en wat dat voor hen betekent. Overigens is er ook uit het onderzoek gebleken dat het aantal verzekeraars dat kiest voor begrijpelijke teksten is gestegen, aangezien het er dit jaar 11 waren, tegenover slechts 4 vorig jaar.
Onderzoek onder 42 verzekeraars
Verzekeringssite.nl heeft het onderzoek uitgevoerd onder 42 verzekeraars. Men heeft de meetlat voor begrijpelijke taal van de Raad van Europa gebruikt om te toetsen hoe het zit met de moeilijkheid hiervan. Uit het onderzoek blijkt dat de teksten van Allsecur, de Hema en Onna-Onna het meest begrijpelijk en daarmee klantvriendelijk zijn. Zij slagen voor de test, wat inhoudt dat 95% van de klanten in staat zal zijn om de teksten goed te kunnen begrijpen. De overige 8 verzekeraars die te horen hebben gekregen dat de polis voor hun autoverzekering begrijpelijk is maken gebruik van voorwaarden die 80% van de Nederlanders zal begrijpen.
Begrijpelijke teksten gewenst
Het grote aantal verzekeraars dat geen begrijpelijke teksten beschikbaar heeft binnen de polis voor de autoverzekering voldoet eigenlijk niet aan de richtlijnen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die stelt namelijk dat de teksten begrijpelijk dienen te zijn voor de doelgroep van een bepaald product. In de richting van de AFM staat bovendien dat dit inhoudt dat 95% van de klanten de teksten in de polis dient te kunnen begrijpen. Afhankelijk van de doelgroep mag het wat moeilijker zijn om de teksten te begrijpen, maar een autoverzekering is voor iedereen die de openbare weg op wil met de auto verplicht, waardoor de teksten van een laag niveau dienen te zijn.
Reacties