Smart Grid in Balans maakt een koppeling mogelijk tussen het wisselende aanbod van duurzame energie en de vraag naar stroom om elektrisch vervoer op te laden. Aan het project werken verschillende innovatieve partijen mee, zoals GreenFlux, Enexis, Renault Nederland, Accenture en Wageningen UR. Zij laten voertuigen gecontroleerd opladen, om pieken en dalen in de energieproductie op te kunnen vangen. Het is op die manier mogelijk om duurzame energie op grote schaal in te zetten binnen elektrische auto’s.
Pieken en dalen in het aanbod opvangen
De productie van duurzame energie is grotendeels afhankelijk van het aanbod aan wind en zon, waardoor er pieken en dalen ontstaan. Door bijvoorbeeld elektrische voertuigen gecontroleerd op te laten laden is het mogelijk om deze pieken en dalen op te vangen. Schijnt de zon fel of staat er veel wind? Het is mogelijk om de auto’s sneller op te laden, dan wanneer het bewolkt is of windstil. Smart Grid in Balans maakt het mogelijk om de wijze van opladen af te stemmen op de beschikbaarheid van duurzame energie. Bij een ‘overschot’ fungeren de accu’s als een soort opslagmogelijkheid, terwijl een ‘tekort’ wordt opgevangen door de auto’s niet teveel energie af te laten nemen. Smart Grid in Balans is open voor alle netbeheerders, energiemaatschappijen, EV’s, intelligente laadstations en laadinfra providers, waardoor iedereen daar wereldwijd mee kan gaan werken.
Energiebron kiezen met Smart Grid in Balans
Bovendien is er binnen Smart Grid in Balans een app voor automobilisten beschikbaar, zij kunnen daarmee zien welke (duurzame) energiebron er zorgt voor het opladen van de auto. Zij hebben de mogelijkheid om aan te geven dat ze alleen duurzame energie willen gebruiken en hebben dankzij de app bovendien het overzicht van de gehele laadomgeving in Nederland. Renault koppelt hier allerlei voertuiginformatie aan, om de auto zo slim mogelijk op te laden en een lading van de accu af te stemmen op de energie die er op dat moment beschikbaar is.
Reacties