Vergelijken autoverzekering levert belangrijk voordeel op

Door admin, 08-01-2015

Het is de moeite waard om autoverzekeringen te vergelijken, dit levert volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een voordeel op van 30 - 40%. De autoriteit stelt dat Nederlanders zich nog veel te weinig bezighouden met het vergelijken van de eigen autoverzekering, ten opzichte van die van andere verzekeraars. We laten op die manier veel geld liggen, dat we met een eenvoudige vergelijking hadden kunnen besparen. De NMa doet daarom een oproep aan de Nederlandse consument, om vaker een vergelijking te maken en op basis daarvan mogelijk over te stappen.

Nederlanders trouw aan hun verzekeraar
Volgens de NMa zijn we in Nederland bijzonder trouw aan onze verzekeraars, terwijl daar weinig reden voor is. De organisatie deed onderzoek naar het overstapgedrag van consumenten in ons land en kwam tot een opvallende conclusie. Als we meer over zouden stappen zouden we jaarlijks enorme bedragen kunnen besparen, geld dat we nu eigenlijk laten liggen. Gemiddeld genomen vergelijken we onze autoverzekering maar eens in de 7 jaar met die van andere verzekeraars. Volgens de NMa heeft dit te maken met onze trouw naar de verzekeraar, maar liefst 80% van de Nederlanders blijft jaarlijks bij dezelfde verzekeraar en denkt niet aan overstappen.

Oproep van de NMa
De NMa doet daarom een oproep aan alle Nederlanders, om zo snel mogelijk kritisch naar de eigen autoverzekering te kijken. Het is op die manier mogelijk om zo’n 30 - 40% op de premie te besparen, terwijl de dekking en het aantal schadevrije jaren hetzelfde blijven. Consumenten spelen volgens de organisatie een belangrijke rol bij het opwekken van concurrentie, waar nu te weinig sprake van zou zijn. De verschillende verzekeraars zouden meer met elkaar moeten concurreren, op het moment dat consumenten kritisch naar hun polis kijken en bijvoorbeeld jaarlijks of om het jaar overstappen.

Fors besparen op autoverzekering
De huidige situatie biedt mogelijkheden tot flinke besparingen, maar die kunnen volgens de NMa nog verder oplopen wanneer meer consumenten kritischer kijken naar hun autoverzekering. Verzekeraars zullen dan scherpe aanbiedingen moeten doen om klanten vast te houden, of nieuwe klanten te werven. Uiteindelijk levert het de consument dus een dubbel voordeel op, zowel op de korte als de lange termijn. Met name het afgelopen jaar zijn veel verzekeringen duurder geworden, waardoor de kans groot is dat er in 2015 een goedkopere autoverzekering beschikbaar is. Na een maximale contractduur van een jaar is iedere consument vrij om over te stappen, met behoud van schadevrije jaren.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.