Voorwaarden autoverzekering vaak onbegrijpelijk

Door admin, 20-05-2014

Voorwaarden autoverzekering vaak onbegrijpelijkVerzekeraars stellen voorwaarden op voor hun producten, maar doen dat niet altijd op een manier die klanten optimaal bedient. De polisvoorwaarden van verzekeraars zijn vaak onbegrijpelijk en bovendien ontzettend lang. Uit Brits onderzoek naar autoverzekeringen blijkt nu dat sommige verzekeraars voorwaarden hanteren, die langer zijn dan een gemiddelde roman. Het kost consumenten uren om hier doorheen te lezen, er vanuit gaande dat zij de juridisch dichtgetimmerde teksten daadwerkelijk in één keer begrijpen. Wat dat betreft lijkt er nog altijd veel mis met de polisvoorwaarden van autoverzekeringen, iets waar in Nederland al eerder aandacht voor was.

Onderzoek van Fairer Finance
Het gaat om een onderzoek van Fairer Finance, een consumentenorganisatie in Engeland. Men dook er in de polisvoorwaarden van veertig grote verzekeraars en telde het aantal woorden. Gemiddeld kwamen de onderzoekers tot 17.896 woorden in het document met de polisvoorwaarden. Dat betekent een document van zo’n 36 pagina’s, op basis van 500 woorden per pagina. De verzekeraar LV behaalde de beste score, met slechts 6.901 woorden. Aan de andere kant had Endsleigh maar liefst 37.674 woorden nodig om de voorwaarden duidelijk te maken. Dat zijn er meer dan in de roman Animal Farm van George Orwell, wat aangeeft dat het om een enorm document gaat.

Papierverspilling door autoverzekeraars
Volgens Fairer Finance maakt dit het niet alleen erg lastig voor consumenten om de polisvoorwaarden voor een autoverzekering goed tot zich te nemen, het zorgt daarnaast voor een enorme verspilling van papier. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de Britse automobilisten de voorwaarden niet eens leest. De kans is groot dat dit cijfer ook voor Nederland geldt, net als de 17% die de voorwaarden die ze lezen daadwerkelijk begrijpen. In Nederland geven enkele verzekeraars sinds een paar jaar het goede voorbeeld, maar bestaat er ook al veel langer discussie over de manier waarop de autoverzekeraars de voorwaarden opstellen en deze delen met hun klanten.

Onbegrijpelijke voorwaarden
Een bijkomend probleem met het oog op de polisvoorwaarden van veel autoverzekeraars is de onbegrijpelijke taal waarin deze zijn opgesteld. Verzekeraars kiezen veelal voor juridische termen om het document waterdicht op te stellen, terwijl de gemiddelde consumenten daar weinig van begrijpt. Verzekeraars doen er verstandig aan de teksten in meer begrijpelijke taal op te stellen, zodat consumenten op basis hiervan daadwerkelijk kunnen zorgen voor de dekking die zij nodig hebben.

Uren leestijd
Het is volgens James Daley, oprichter van Fairer Finance, onbegrijpelijk dat sommige autoverzekeraars tot 5x meer woorden nodig hebben dan anderen, om de polisvoorwaarden op te stellen. Uitgaande van een gemiddelde leessnelheid van de mens van 240 woorden per minuut zou het zo’n 2,5 uur duren om de polisvoorwaarden van de verzekeraars met de meest uitgebreide documenten door te nemen. Dat laat bovendien onverlet dat veel consumenten de voorwaarden niet in één keer zullen begrijpen, waardoor ze er bijna een dagtaak aan zullen hebben om de voorwaarden door te worstelen en goed op de hoogte te zijn van wat ze van een verzekeraar kunnen verwachten.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.